چهارشنبه 1397/12/01

توصیه مهم به مدیران

برای داشتن کسب و کار موفق به چند نکته مهم دقت کنید تا مدام مجبور به اخراج افراد مختلف نباشید

کارفرمایان موفق چه طور کارمندانشان را انتخاب می کنند ؟

توصیه به مدیران

برای داشتن کسب و کار موفق به چند نکته مهم دقت کنید تا مدام مجبور به اخراج افراد مختلف نباشید.

مجله خبری لحظه نما:در شروع راه اندازی هر کسب و کاری به استخدام افراد مختلف نیاز دارید تا بتوانید برای موفقیت برنامه ریزی کنید اما انتخاب همکاران مناسب کار ساده ای نیست. گذتشه از مصاحبه های شغلی و سنجش تعهد افراد ، لازم است به نکات دیگری هم توجه کنید تا کارمدان مناسبی را به حوزه کاری تان راه دهید و از کمک های آن ها برای رشد و پیشرفت مجموعه به خوبی استفاده کنید. محمدرضا محسنی ، مدیر ارشد بازاریابی و عضو هیات مدیره مجله زندگی ایده آل پیشنهاداتی دارد که کمک می کند هنگام استخدام افراد به نکاتی ظریف دقت کنید و شیوه مردان موفق را در پیش بگیرید.

من به شدت مخالف اخراج هستم و معتقدم باید هنگام ورودی دقت بیشتری به خرج دهیم و فاکتورهای محکم و مناسبی برای استخدام نیروها داشته باشیم تا اخراج ها کمتر باشد.

برای استخدام افراد وقت بگذارید

مجله خبری لحظه نما:توصیه می کنم برای استخدام نیروها وقت بگذارید و بهترین ها را پیدا کنید. خوب بودن افراد کافی نیست. گاهی می خواهیم فردی را استخدام کنیم که خوب و مناسب است و بعضی وقت ها به دنبال بهترین ها هستیم. ایمان من این است که شرکت هایبزرگ شایسته چیزی غیر از افراد بزرگ نیستند. بزرگ ترین سرمایه شرکت های بزرگ ، افراد بزرگ هستند. پس اگر در ابتدای راه هدف تان این است که شرکت را توسعه دهید ، بهتر است به دنبال بهترین ها باشید.

به آینده ایمان داشته باشید

یکی دیگر از نکات مهم هنگام استخدام افراد ، یافتن کارمندانی است که به آینده ایمان دارند. بنابراین هنگام استخدام ، ایمان افراد را نسبت به آینده بسنجید. وقتی فردی به آینده ایمان دارد صاحب دیدگاه بلند مدت است. کسانی که صاحب دیدگاه بلند مدت هستند ، می توانند هر کسب و کاری را رشد و رونق دهند. البته همان قدر که برای استخدام استعدادهای برتر وقت صرف می کنیم ، خیلی بیشتر از آن باید برای حفظ نیروها تلاش کنیم. متاسفانه در ایران مشکل رایج این است که برای استخدام نیروها وقت صرف می کنیم ولی در نگهداری آن ها دچار مشکل می شویم. هدف مان فقط جذب است ولی در فکر این نیستیم که از همان ابتدا کنارمان بماند. افرادی را استخدام کنید که به سمت محیط کاری نتیجه محور بروند. یعنی افرادی که توانمندی خلق چنین محیطی را دارند ، در اولویت استخدام قرار گیرند.

دیدگاه سنتی را تغییر دهید

یکی از موارد دیگری که در مورد استخدام نیروها باید به آن توجه شود ، تغییر برخی دیدگاه ای سنتی است. به طور مثال گروهی از فعالیت ها در گذشته جزء وظایف کاری تعریف می شد ولی در حال حاضر این الگو تغییر کرده است و کار محسوب نمی شود. عکس این موضوع هم صادق است؛ یعنی فعالیت هایی که تا چندسال پیش جزء وظایف کاری کارمند قرار نمی گرفت، امروزه در زمره کار افراد تعریف می شود. در واقع کار این نیست که کارمند از صبح تا عصر در ساعت مشخصی پشت میز بنشیند اما در حال حاضر این الگو تغییر کرده که باید متناسب با نوع کار آن را تغییر دهیم.

هنگام اخراج دلسوزی نکنید

تصمیم گیری برای استخدام و اخراج باید بر پایه موفقیت سازمان باشد نه بر اساس دلسوزی و ترحم نسبت به فردی. یکی از اشکالاتی که در محیط کاری ما ایرانی ها وجود دارد این است که بعضی از تصمیم ها صرفا بر اساس دلسوزی اتخاذ می شود که این شیوه تصمیم گیری ـ به ویژه در مورد اخراج کارکنان ـ نابود کننده است. وقتی کارمندی باید برود، دلسوزی و ترحم را کنار بگذارید. اگر فردی را از شغلی کنار می گذارید، باید دلیل این موضوع را برای همان فرد و سایر کارکنان توضیح دهید و تاکید کنید که دلیل این موضوع خطای اخلاقی یا اتهام شخصیتی نیست. صرفا تشخیص این است که این فرد در شغل مورد نظر به خوبی انجام وظیفه نکرده است. من به شدت مخالف اخراج هستم و معتقدم باید هنگام ورودی دقت بیشتری به خرج دهیم و فاکتورهای محکم و مناسبی برای استخدام نیروها داشته باشیم تا اخراج ها کمتر باشد. با این وجود کارمندی که قادر به انجام وظیفه نیست ، باید به سرعت با نیروی دیگری جایگزین شود ؛ حتی اگر منجر به ناراحتی شود.

با بی رحمی عشق بورزید

در زندگی و کار معتقد به کلمه ای هستم که کامبیز یگانگی ، مربی من ، آن را به خوبی برایم روشن کرده است.

این کلمه شفقت است. شفقت یعنی عشق با بی رحمی ، مهربانی و عطوفت همراه با جدیت. این موضوع باید در مورد همه همکاران رعیت شود. آن ها باید عشق ما را دریافت کنند و بدانند که ما دوست شان داریم و عاطفه داریم ، ولی در جاهایی که لازم باشد جدیت به خرج می دهیم ، محکم می ایستیم و بی رحمانه عمل می کنیم. مانند رابطه ای که مادران و پدران برای تربیت درست فرزندان شان در پیش می گیرند. آن ها عاشق فرزندان شان هستند ولی جایی که لازم باشد به آن ها باج نمی دهند. لازم است در مواردی حتی اگر می بینند که فرزندشان گریه می کند، محکم بایستند. در چنین شرایطی به طور حتم والدین ناراحت می شوند اما مقاومت می کنند.

خودتان را برای واکنش ها آماده کنید

اگر به هر دلیلی کارمندی اخراج شد، مدیر باید برای هر نوع واکنشی آمادگی داشته باشد چون ممکن است نیرو و سایر همکاران در مواجهه با این موضوع هر واکنشی از خود نشان دهند. یادمان باشد که در صورت ادامه همکاری یا قطع همکاری و اخراج هیچ موضوعی نمی تواند جایگزین صراحت و روراستی شود و این موضوع باید به عنوان یک اصل پذیرفته شود.

نظام ارزیابی رسمی داشته باشید

به کارمندان بگویید که بر اساس فاکتورهایی ارزیابی می شوند و این سنجش ها حسی و عشقی نیست. در واقع باید فاکتورهایی تعریف کنید که بر اساس آن بتوانید در مورد نحوه انجام وظایف کارمندان تصمیم بگیرید.

نیروها را به موقع تعدیل کنید

گاهی پیش می آید که نیرو وظیفه اش را به خوبی انجام می دهد و مشکل اخلاقی یا اتهام شخصیتی ندارد اما به دلیل مشکلات اقتصادی جامعه یا همان تعدیل نیرو، باید از کار برکنار شود. در چنین شرایطی در مورد تعدیل نیروها سریع بگیرید. هرقدر این موضوع بیشتر طول بکشد، مخرب تر است. اگر تصمیم تان بر این است که باید برخی کارمندان خداحافظی کنید، تعلل بی معنی است.

نکته تکمیلی

وقتی برای انجام کاری به دو نفر و نصفی کارمند احتیاج دارید، دو نفر را استخدام کنید نه بیشتر.

سعی کنید تمجید را در جمع و توبیخ را محرمانه انجام دهید.

کسی را که فقط برای پول کار می کند، استخدام نکنید.

اگر فردی به رشد و افزایش آگاهی خود اهمیت نمی دهد، او را به جمع کارکنان راه ندهید.

در مورد مسائل بی فایده با کارمندان بحث نکنید چون نتیجه ای ندارد.

در تلاش نباشید که همه را راضی نگه دارید. یک کارفرما هرگز نمی تواند همه افراد را راضی نگه دارد و دلیلی هم ندارد که به دنبال این هدف باشد. به هرحال پیش می آید که گاهی اوقات عده ای ناراضی باشند.


لینک کوتاه: http://newsfa.ir/news/7877

کوتاه و خواندنی

قانون مورفی در سال 1949 در پایگاه نیروی هوایی ادوارز شکل گرفت. سرگرد ادوارد مورفی مهندس هوافضا بود که روی یک پروژه کار می‌کرد. در یکی از سخت‌ترین آزمایش‌های پروژه یک تکنسین سیم‌ها را برعکس وصل کرد و آ...

در بحث شركت كنيد

پربحث ترین ها