پنجشنبه 1398/01/29
۳ نکته درباره مخالفت بانک مرکزی با ترخیص خودروهاییی که پس از ۱۶ مرداد وارد گمرک شدند

واردات خودرو پس از ۱۶ مرداد و ممنوع شدن ثبت سفارش تخلف بود / تعداد این خودرو‌ها در گمرک، بسیار زیاد است؛ ترخیص ‏آن‌ها به بازار ارز فشار وارد می‌کند

  • کد خبر: ۶۱۷۳۴۰
  • تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۴:۱۵ ق.ظ
  • مرجع خبر: انتخاب
  • گروه خبر: اقتصادی
گفته می‌شود تعداد بسیار زیادی خودرو در همان فاصله زمانی بعد از ۱۶ مرداد وارد شده است. در این شرایط، اگر اجازه ورود ‏بدون انتقال ارز به این دسته از خودرو‌ها داده شود، ناگهان فشار زیادی به بازار ارز وارد می‌کند که آشکارا تصمیم غیرمنطقی ‏است. ‏

رئیس کل بانک مرکزی اخیرا با ترخیص خودرو‌های وارداتی که بعد از ۱۶مرداد ۹۷ وارد گمرکات کشور شده اند مخالفت کرده ‏است؛ بر این اساس دولت اجازه ورود بدون انتقال ارز خودرو‌های واردشده به گمرک به تاریخ بعد از سیاست‌های جدید ارزی را ‏نخواهد داد. ‏

به گزارش «انتخاب»، موضوع واردات خودرو از بیش از یک سال گذشته تاکنون با حواشی متعددی روبرو شده است. ماجرای باز و بسته شدن سایت ‏ثبت سفارش، تخلفات تاییدشده در این خصوص که حتی به تغییر وزیر صنعت نیز منجر شد، موید این موضوع است. ‏

از این رو، افکار عمومی شاید در خصوص این موضوع به دیده تردید می‌نگرند و چنین شرایطی، حتی دست مسئولین مربوطه، برای ‏تصمیمات متناسب با شرایط را هم می‌گیرد. با این اوصاف، تصمیم بانک مرکزی نیز می‌تواند موافقان و مخالفانی داشته باشد که ‏برخی از مخالفت‌ها در سطح افکار عمومی، حتی از سر احساسات باشد. ‏.

اما آیا تصمیم مذکور درست و منطقی بوده؟ همان گونه که ذکر شد افکار عمومی ممکن است به دیده تردید به این قضایا بنگرند، اما ‏دلایلی وجود دارد که می‌تواند هر فردی را قانع کند که تصمیم مذکور حساب شده بود. ‏

اول اینکه در شرایط سخت اقتصادی و تحریم و نیز محدودیت‌های ارزی که نمود آن در ماه‌های اخیر بار‌ها به چشم خورده، ‏واردات خودرو‌های عمدتا لوکس کاری غیرضروری است. از این رو منطقی نیست اولویت سرمایه کشور را برای چنین کاری بگذاریم. البته این موضوع به معنای مخالفت کلی با این قضیه نیست بلکه باید توجه داشت که هر فرد یا نهادی که قصد ‏چنین کاری دارد می‌تواند هزینه واقعی آن را مطابق مقررات کشور پرداخت کند نه اینکه سرمایه ارزی دولت که اولویت‌های ‏فراوانی دارد، صرف این امور غیرضروری شود. ‏

نکته دوم اینکه خودرو‌هایی که بعد از ممنوع شدن ثبت سفارش وارد گمرک شده اند، به ویژه آن دسته از خودرو‌ها که بعد ۱۶ ‏مرداد که سیاست‌های جدید ارزی اجرا شد، عملا با تخلف همراه بوده. از این رو، اگر اجازه ترخیص به آن‌ها داده شود، در واقع ‏رانت بزرگ برای واردکنندگان این خودرو‌ها محسوب می‌شود. ‏

موضوع سوم اینکه گفته می‌شود تعداد بسیار زیادی خودرو در همان فاصله زمانی وارد شده است. در این شرایط، اگر اجازه ورود ‏بدون انتقال ارز به این دسته از خودرو‌ها داده شود، ناگهان فشار زیادی به بازار ارز وارد می‌کند که آشکارا تصمیم غیرمنطقی ‏است. ‏


لینک کوتاه: http://newsfa.ir/news/617340

کوتاه و خواندنی

قانون مورفی در سال 1949 در پایگاه نیروی هوایی ادوارز شکل گرفت. سرگرد ادوارد مورفی مهندس هوافضا بود که روی یک پروژه کار می‌کرد. در یکی از سخت‌ترین آزمایش‌های پروژه یک تکنسین سیم‌ها را برعکس وصل کرد و آ...

در بحث شركت كنيد

پربحث ترین ها