سه شنبه 1397/08/29

آیا غذا روحیات ما را تغییر می دهد؟

شکلات را به عنوان محرک شادی می‌شناسیم. کاکائو میزان سروتونین مغز را افزایش می‌دهد. تقریبا هدف هر داروی ضد افسردگی هم بالا بردن سطح سروتونین وهم تثبیت میزان آن در مغز برای طولانی مدت است.بنابراین اگر میل شدیدی به شکلات دارید، چیزی که واقعا بدان نیاز دارید یک چیز شیرین نیست، بلکه چیزی است که شما را خوشحال کند.بسیاری از مردم با شکلات خوددرمانی می‌کنند. زنان قبل و در طی دوره پریود ماهانه خود وقتی که میزان سروتونین مغز کاهش می یابد هم بیشتر به سراغ شکلات می‌روند.
آیا شما خودتان می دانید که چه غذا یی بهتر سر حالتان می آورد؟ شکلات تنهاراه به سوی شادی نیست. بعضی خوراکی‌های دیگر که می تواند باعث تغییر خلق شما شود:
 
پروتئین: کمی کره بادام زمینی و نصف سیب بردارید، یا تکه ای پنیر ویا چند تا هویج یا هوموس. پروتئین قند خون را ثابت نگه می دارد و شما احساس می کنید انرژی ثابتی دارید.انرژی بیشتر، روحیه بهتر.
 
موز: یک عدد موز را در وعده ناهارتان بگذارید.بنا براین نه تنها یک ماده شیرین را میل می کنید بلکه دوپامین اضافه هم گرفته‌اید. دوپامین، مهم‌ترین پاداش شیمیایی ما است. وقتی زیر دوش داغ می‌ایستید، بی‌اندازه احساس خوشی می‌کنید، چون در آن شرایط بدنتان دوپامین تولید می‌کند.
 
چای و قهوه: آیا تا به حال برایتان پیش آمده که وقتی که خلقتان تنگ بوده بلافاصله با خوردن یک فنجان قهوه حس مطبوعی پیدا کرده باشید؟ کافئین به طرز شگفت آوری برای ما خوبست، هم روحیه را بهتر می‌کند و هم عملکرد شناختی را به طور کلی بهبود می‌بخشد.
 
زردچوبه: این ادویه زرد رنگ حاوی ماده‌ای است که خاصیت محافظت از اعصاب مغزی رادارد و موجب بالا بردن روحیه می‌شود و شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد زردچوبه در بهبود افسردگی موثر است.
 
اسید چرب امگا 3:
چربی ماهی سالومون ساردین، و مکمل های روغن ماهی حاوی اسید DHA می‌باشد. بدن ما نمی‌تواند DHA مورد نیاز خود را بسازد و افرادی که میزان DHA آنها پایین است، بیشتر مستعد افسردگی هستند.
 
بدخلق کننده‌ها: بله، همچنین غذا هایی هستند که خلق شما را تنگ می کنند. خوراکی‌هایی که باید از منوی غذا یتان کنار بگذارید و از لیست خریدتان حذف کنید:
 
قند: نوسان میزان قند خون چه در کیک باشد و چه در نوشابه، موجب بی‌ثباتی حالات روحی ،بی‌حالی، ناتوانایی برای کاهش وزن و آمادگی برای ابتلای به دیابت می‌شود.اگر دلتان یک چیز شیرین می‌خواهد به جای آن یک میوه شیرین میل کنید.
 
غذا های فراوری‌شده
: بسیاری از افزودنی‌ها در غذا های فراوری‌شده، به خصوص چربی‌های ترانس مسدودکننده عروق استرس زیادی را به بدن شما تحمیل می‌کند. بدن ما به بسیاری از افزودنی‌های صنعتی عادت نکرده است. آنها از نظر غذا یی بدون طعم هستند.
 
یک غذا ی شادی آور به این معنا نیست که مقدار زیادی از غذا های انتخابی به منوی غذا ی روزانه‌تان اضافه کنید. به این معنا نیست که هر دو ماه نیم کیلو شکلات بخورید. به این معناست که مقدار کمی شکلات نیمه تلخ یا موز یا انواع تمشک یا غذا های دریایی غنی از امگا 3 را به طور منظم در منوی روزانه‌تان داشته باشید. اینها سرمایه‌گذاری است که برای سلامتی خود می‌کنید.

لینک کوتاه: http://newsfa.ir/news/605251

کوتاه و خواندنی

قانون مورفی در سال 1949 در پایگاه نیروی هوایی ادوارز شکل گرفت. سرگرد ادوارد مورفی مهندس هوافضا بود که روی یک پروژه کار می‌کرد. در یکی از سخت‌ترین آزمایش‌های پروژه یک تکنسین سیم‌ها را برعکس وصل کرد و آ...

در بحث شركت كنيد

پربحث ترین ها