شنبه 1397/09/24

اشتباه بزرگ نایک

وقتی صحبت از نایک، پادشاه بلامنازع کفش‌های ورزشی، به‌میان می‌آید، چیز زیادی برای انتقاد وجود ندارد. اما یکی از اشتباهاتی که وجود دارد، اشتباه نایک در نادیده گرفتن شرکت نوپای آندر آرمور است.
نایک یکی از چند شرکت بزرگ دنیا در زمینه تولید کفش‌، البسه و ابزار ورزشی است. ارزش این شرکت در سال ۲۰۱۷، تقریبا ۳۲ میلیارد دلار تخمین زده شده است. اما این سوال مطرح است که چرا شرکتی مانند نایک رقیب کوچک‌تر خود، آندر آرمور (Under Armour) را نخریده است؟

وقتی صحبت از نایک ، پادشاه بلامنازع کفش‌های ورزشی، یکی از موفق‌ترین داستان‌های رشد تا‌کنون و یکی از بزرگترین شرکت‌ها به‌میان می‌آید، چیز زیادی برای انتقاد وجود ندارد. اما یکی از اشتباهاتی که وجود دارد، اشتباه نایک در نادیده گرفتن شرکت نوپای آندر آرمور (تولیدکننده پوشاک ورزشی ) است. شرکت آندر آرمور به ورود به بازار محصولات و نقاط جغرافیایی جدید ادامه داده است. این شرکت که به‌عنوان یک تولیدکننده پوشاک کوچک و متمرکز بر مردان کارش را شروع کرده بود اما به‌شدت طی این سال‌ها رشد داشته و توانسته است به مردان، زنان، جوانان، بزرگسالان، ورزشکاران و همه اقشار دست یابد. به‌نظر می‌رسد که از شرکت بزرگی مانند نایک انتظار کاری جز تلاش برای تطبیق با فعالیت‌های رقیب کوچک‌ترش در بازار محصولات جدید و ادامه برتری در صنعت کفش در مقیاس بزرگ وجود نداشته باشد؛ کاری که این شرکت ادامه داده و اکنون نیز بسیار خوب انجام می‌دهد.

اما سوال اینجاست که: چرا نایک آندر آرمور را نخریده است؟ رقیبی که بازاری ۵ میلیارد دلاری را تنها ظرف چند سال گذشته به‌دست آورده است. نایک برندهایی مانند Cole Haan، Starter و Umbro را در چند دهه گذشته خریداری کرده است. هرچند پاسخ سوال بالا در تمایل مدیران نایک بر تمرکز تنها بر برند «نایک » نهفته است. اگر چه که این مساله منطقی است و به ایجاد یک شرکت متمرکزتر کمک می‌کند اما اگر نگوییم بزرگ‌ترین اشتباه، احتمالا یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات نایک شکست در تصاحب آندر آرمور محسوب می‌شود. گرچه پیش‌بینی اینکه یک مالکیت چگونه رشد در آندر آرمور را تغییر خواهد داد بسیار دشوار است، اضافه کردن آندر آرمور به دارایی‌های نایک ، بدون شک رشد قابل‌توجهی را در بلندمدت موجب خواهد شد. داده‌ها نشان می‌دهد که نسبت به درآمد و عواید هر سهم شرکت، آندر آرمور تقریبا دو‌برابر نایک در حال رشد است. گرچه رشد نایک با توجه به اندازه وسیع آن قابل‌تحسین است اما آندر آرمور شرکتی با رشد بالاتر در همه جنبه‌هاست. با توجه به مسیری که نایک و آندر آرمور در آن رشد می‌کنند، به نظر می‌رسد که این دو شرکت در آینده‌ای نه‌چندان دور در سطح جهانی با یکدیگر برخورد ‌کنند. به نظر نمی‌رسد که هیچ شرکت ورزشی دیگری مانند نایک و آندر آرمور بتواند این نوع قدرت وسیع برند را دارا باشد. گرچه نایک هنوز یک شرکت با رشد فوق‌العاده در بسیاری از جنبه‌هاست؛ این نظری است که اگر آندر آرمور وجود نداشت، هیچ شکی در مورد آن نداشتیم. اما شکست در حذف یک رقیب د‌ارای دوام، به احتمال زیاد سبب لطمه به این غول بزرگ صنعت در بلندمدت خواهد شد. هرچند کارشناسان بر این باورند که هر دوی این شرکت‌ها در بلندمدت به خوبی عمل خواهند کرد، اما به‌نظر می‌رسد که آینده آندر آرمور به بهای نابودی شرکت بزرگی مانند نایک تمام خواهد شد.

 


لینک کوتاه: http://newsfa.ir/news/604173

کوتاه و خواندنی

قانون مورفی در سال 1949 در پایگاه نیروی هوایی ادوارز شکل گرفت. سرگرد ادوارد مورفی مهندس هوافضا بود که روی یک پروژه کار می‌کرد. در یکی از سخت‌ترین آزمایش‌های پروژه یک تکنسین سیم‌ها را برعکس وصل کرد و آ...

در بحث شركت كنيد

پربحث ترین ها