چهارشنبه 1397/09/21

پیش فروش خودرو به کاهش قیمت منجر می‌شود؟

  • کد خبر: ۶۰۰۴۹۹
  • تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۴:۴۸ ب.ظ
  • مرجع خبر: فردا
  • گروه خبر: اقتصادی
عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو در دانشگاه علم و صنعت ایران برنامه پیش فروش خودرو را در کاهش قیمت ها «بی اثر» توصیف کرد که فقط می تواند به کاهش برخی حباب های قیمتی بینجامد.
«امیرحسن کاکایی» افزود: با جو ایجاد شده در صنعت خودرو و همچنین اتفاق هایی که در بازار سرمایه رخ داد، حاشیه بازار خودرو در یک ماه گذشته به شدت بالا رفت.
به گفته وی، با حرکت نقدینگی سرگردان به بازار سکه، طلا و ارز در ماه های گذشته و اشباع شدن این بازارها، موج نقدینگی به بازار خودرو رسید و حاشیه قیمتی افزایش یافت.
این استاد دانشگاه یادآور شد: امروز دولت همچنان در قیمتگذاری جدید خودروها بلاتکلیف است و اجازه نمی دهد خودروسازان با وجود افزایش نرخ نهاده ها، به افزایش قیمت بپردازند.
وی به پیش فروش های خودروسازان اشاره کرد و گفت: پیش فروش هایی که با قیمت های ابتدای سال انجام شده است، معنایی جز رانت و برخورداری از یارانه تفاوت قیمتی ارز رسمی و بازار آزاد ندارد.
کاکایی بیان داشت: هر مشتری که در این طرح توانست به خرید خودرو اقدام کند، حاشیه قیمتی 50 درصدی نصیبش می شود، البته این حاشیه مربوط به مصرف کننده امروز نیست، بلکه از آنِ بازار سرمایه است.
وی توضیح داد: بسیاری از خریداران خودرو، در حقیقت مصرف کننده نیستند و خودرو را برای سرمایه گذاری و دستیابی به سود خریده اند.
این کارشناس صنعت خودرو اضافه کرد: به طور نمونه پراید که در زمان آغاز پیش فروش سایپا با قیمت 42 میلیون تومانی در بازار خرید و فروش می شد، این روزها به حدود 38 میلیون تومان کاهش یافته است و هنوز در مقایسه با قیمت کارخانه 16 میلیون تومان حباب دارد.
کاکایی تصریح کرد: این پیش فروش ها و قیمتگذاری های دستوری، جز توسعه رانت، توسعه حاشیه بازار و تمدید اوضاع نابسامان خودرویی نتیجه دیگری در بر نخواهد داشت.
وی بیان داشت: این پیش فروش ها در شرایط فعلی به مثابه زیان خودروسازان است، زیرا برخی مواد اولیه داخلی نظیر فولاد و آلومینیوم قیمت جهانی دارند و همچنین قطعات خارجی به دلیل افزایش نرخ دلار با افزایش قیمت مواجه شده اند اما خودروساز اجازه افزایش قیمت ندارد.
عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو در دانشگاه علم و صنعت ایران اظهار داشت: تداوم این روند به تضعیف صنعت در میان و بلندمدت می انجامد، زیرا قطعه سازان به دلیل نبود سودآوری لازم با خودروسازان همراهی نمی کنند و در نتیجه نرخ تولید خودرو به شدت افت می کند.
«این در حالی است که هنوز آثار تحریم های خودرویی هویدا نشده است.»
وی ادامه داد: در دوران تحریم نیز از خودروسازان انتظار می رود بر تحقیق و توسعه (آر اند دی) تمرکز کنند تا بتوانند بیشتر دوام بیاورند اما وقتی خودروساز زیانده شود نمی تواند در این زمینه سرمایه گذاری کند.
وی گفت: از دولت انتظار می رفت با قطعی شدن برخی موارد از جمله نرخ دلار و مشخص شدن گروه های کالایی دریافت کننده ارز دولتی، قیمت های جدید خودروها را اعلام می کرد.
«حدس می زنم دولت به دنبال آرام نگه داشتن بازار است و اکثر مدیران دولتی نیز به این شیوه می خواهند فشار بیشتری بر مردم وارد نشود»؛ از دید وی، این دیدگاه ها سیاسی است؛ زیرا از نظر اقتصادی درست نیست.
به گزارش ایرنا، بازار خودرو کشور در ماه های گذشته فراز و نشیب فراوانی را تجربه کرد؛ خروج یکطرفه آمریکا از برجام و در پی آن زمزمه ها و احتمال کاهش یا قطع همکاری برخی شرکای خارجی خودروسازان ایرانی و نیز موافقت شورای رقابت با افزایش قیمت خودروهای تولید داخل که کمتر از 45 میلیون تومان قیمت دارند، تعادل بازار را به هم زد.
چندی پیش رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور در گفت وگو با ایرنا اعلام کرد: مقدمات ترخیص بخشی از قطعات مورد نیاز خودروسازان فراهم شده است که می توان با استفاده از آنها نزدیک به 20 هزار دستگاه خودرو را تکمیل و روانه بازار کرد.
البته رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو نیز به ایرنا گفت: آنچه خودروسازان برای افزایش قیمت ها اعلام کرده اند از جمله کمبود قطعه، بهانه ای بیش نیست و آنها همانند سال های 1391 و 1392، خواب رشد یکباره قیمت ها را در سر می پرورانند.

لینک کوتاه: http://newsfa.ir/news/600499

کوتاه و خواندنی

قانون مورفی در سال 1949 در پایگاه نیروی هوایی ادوارز شکل گرفت. سرگرد ادوارد مورفی مهندس هوافضا بود که روی یک پروژه کار می‌کرد. در یکی از سخت‌ترین آزمایش‌های پروژه یک تکنسین سیم‌ها را برعکس وصل کرد و آ...

در بحث شركت كنيد

پربحث ترین ها