دوشنبه 1397/09/26
تونل آرش- اسفندیار-نیایش؛ یک پروژه با 3 روایت هزینه ای متفاوت!

تناقض بالغ بر 300میلیارد تومانی بین اظهارات شهردار تهران و معاونش

  • کد خبر: ۵۹۸۶۸۸
  • تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۵:۳۸ ق.ظ
  • گروه خبر: شهری
روز گذشته مورخ 19/6/97 بالاخره پروژه آرش- اسفندیار- نیایش در حالی به بهره برداری رسید که تناقض اظهارات افشانی درباره هزینه این پروژه در 27/5/97 با روز گذشته و البته با اظهارات معاونش در 21/4/97 قابل تامل است.
تناقض بالغ بر 300میلیارد تومانی بین اظهارات شهردار تهران و معاونش

به گزارش خبرنگار نیوزفا، محمدعلی افشانی شهردار تهران در 27 مرداد ماه 97 و در بازدید از پروژه آرش- اسفندیار- نیایش به نقل از ایسنا هزینه این پروژه را 240میلیارد تومان اعلام کرده است:«افشانی با بیان این که اعتبار این پروژه‌ 240 میلیارد تومان است که 190 میلیارد تومان آن پرداخت شده است، ‌اضافه کرد: امیدواریم قبل از شروع آغاز سال تحصیلی جدید این پروژه‌ به بهره‌برداری برسد».

این در حالی است که روز گذشته افشانی در مراسم افتتاح این پروژه گفته است 220میلیارد تومان هزینه تونل آرش-اسفندیار- نیایش شده است: «به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدعلی افشانی شهردار تهران در مراسم افتتاح پروژه زیرگذر آرش اسفندیار که امروز(دوشنبه) برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروز تونل آرش به بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی افتتاح شد که طول این پروژه 2 هزار و 500 متر است که 1450 متر تونل و مابقی آن هم شامل رمپ‌ها می شود که برای آن اعتباری معادل 220 میلیارد تومان هزینه شده است».

حتی اگر فرض را بر این بگذاریم که این پروژه با هزینه ای کمتر از اعتبارات درنظر گرفته شده به بهره برداری رسیده است آن وقت این سوال پیش می آید که با توجه به افزایش هزینه ها که در یک ماه اخیر شاهد ان هستیم، چطور می شود پروژه ای با هزینه ای کمتر افتتاح شود در حالی که قیمت تجهیزات مصرفی آن روز به روز افزایش می یابد و بر فرض محال چنین اتفاقی، چطور شهردار تهران که دائم از کمبود منابع مالی گلایه مند است، برای یک پروژه اعتبار 20میلیارد تومانی ای بیشتر از نیاز آن درنظر می گیرد؟ اعتباری که با آن می توان حداقل 15 دستگاه اتوبوس مدرن و نو به چرخه ناوگان فرسوده اتوبوس رانی در آستانه مهرماه تزریق کرد.

اما تناقضات به اینجا ختم نمی شود زیرا که پیروز حناچی ، معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران در گفت و گو با «ایران» درتاریخ 21/4/97 یعنی تقریبا یکماه قبل از بازدید افشانی و اعلام رقم 240 میلیارد تومانی هزینه برای پروژه آرش-اسفندیار-نیایش یا همان آیت الله هاشمی رفسنجانی و دوماه قبل از افتتاح آن و اظهار نظر 220میلیارد دتومانی شهردار پایتخت برای هزینه این پروژه اعلام کرده است، پروژه مذکور به 800میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که 500میلیارد تومان تا تیرماه هزینه برده است:«اتمام پروژه تونل اسفندیار-آرش چقدر هزینه روی دست شما گذاشت و در دوره قبل چه میزان هزینه صرف ساخت این تونل شد؟ فکر می‌کنم برای تحقق شعار شفاف‌سازی در این دوره، باید اعداد و ارقام از ابهام و حدس و گمان خارج شود؟

بودجه سال 97 این تونل (نقد و غیر نقد) 490 میلیارد تومان تعیین شده که برآورد هزینه آن حدود 800 میلیارد تومان است. فکر می‌کنم تا پایان شهریور این پروژه به پایان برسد. ما تا الان بیش از 500 میلیارد تومان در این دوره هزینه کردیم و برای اتمام پروژه به 80 میلیارد تومان دیگر نیاز داشتیم».

در حالی که مدیران شهری پایتخت باید پاسخگوی افکار عمومی باشند که بالاخره هزینه پروژه آرش-اسفندیار-نیاش(آیت الله هاشمی رفسنجانی) چقدر است، این سوال در ذهن تداعی می شود که آیا به دیگر اظهارات آنان می توان اعتماد کرد؟

این تناقض گویی ها را به پای عدم دانش کافی مدیران شهری بگذاریم یا به پای دروغ پردازی شان؛ فرقی نمی کند زیرا در هر حال اعتماد عمومی نسبت به شهرداری پایتخت را مخدوش می کند.
به گزاش نیوزفا، حال به راحتی می توان علت تفاوت آشکار اعلام رقم بدهی شهرداری تهران در دوره قبل را با اظهارات مدیران جدید شهری پایتخت متوجه شد. وقتی دقت نظر یا غرض ورزی تا جایی است که برای یک پروژه طی 2 ماه 3 رقم با تفاوت های نجومی به عنوان هزینه اعلام می شود، جای تعجب ندارد که بدهی کمتر از 25هزارمیلیارد تومانی شهرداری دوره قالیباف را نجفی 52هزار میلیارد و افشانی در اخرین اظهارنظرش  55هزار میلیارد تومان اعلام کند.

 

 


لینک کوتاه: http://newsfa.ir/news/598688

کوتاه و خواندنی

قانون مورفی در سال 1949 در پایگاه نیروی هوایی ادوارز شکل گرفت. سرگرد ادوارد مورفی مهندس هوافضا بود که روی یک پروژه کار می‌کرد. در یکی از سخت‌ترین آزمایش‌های پروژه یک تکنسین سیم‌ها را برعکس وصل کرد و آ...

در بحث شركت كنيد

پربحث ترین ها