دوشنبه 1397/07/02

سمت و سوی بازار خودرو

آشفته‌بازار خودرو، با اجرای بسته ارزی دولت نیز آرام نگرفت، این در شرایطی است که بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند، همزمان با مدیریت بازار ارز بخش خودرو نیز ساماندهی خواهد شد. همزمان با اوج‌گیری نرخ ارز، بازار خودرو نیز در کنار دیگر بازار کالاهای مصرفی مغشوش شد. در این بین کاهش عرضه از سوی خودروسازان و همچنین ورود سرمایه‌های سرگردان و دلالان منجر به افزایش قیمت بسیاری از محصولات تولید‌کنندگان شد.
هر چند برخی اخبار و حتی تصاویری که در فضای مجازی از پارکینگ خودروسازان منتشر شد حکایت از احتکار خودرو از سوی تولید‌کنندگان داشت اما آنچه مشخص است، خودروسازان همزمان با اجرای تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران در تامین برخی قطعات خودرو دچار مشکل شده‌اند که همین امر عرضه بسیاری از محصولات را زمین‌گیر کرده است. به این ترتیب هر چند قیمت خودرو متاثر از بازار ارز در هفته گذشته روند نزولی به خود گرفته بود، اما طی هفته جاری با وجود ثبات نسبی قیمت ارز ، این روند تغییر جهت داد و برخی خودروهای تولید داخلی در بازار افزایش قیمت یافت. در این زمینه بسیاری از کارشناسان بازار، تاکید دارند که با وجود تعادل ارز ی و آرامش بسیاری از بازار کالاهای مصرفی اما قیمت خودرو باز هم روند افزایشی یافته که مهم‌ترین‌ دلیل آن کاهش عرضه خودرو است. اما کاهش عرضه خود دلایل مختلفی دارد که محکم‌ترین آن، نقص تامین قطعات با وجود تحریم‌های بین‌المللی پیش‌بینی می‌شود. در این زمینه طی هفته جاری معاون وزیر صنعت نقص قطعات ۳۲ هزار خودروی سواری را تایید کرده بود حال آنکه پیش از این رئیس انجمن خودروسازان از توقف ۵۰ هزار خودرو در پارکینگ خودروسازان به دلیل نقص در تامین قطعات خبر داده بود. به این ترتیب مشخص است که خودروسازان با گذشت کمتر از دو هفته از اجرای تحریم‌ها توان تامین قطعات حتی خودروهای ملی خود را ندارند. اما نقل و انتقالات پولی یکی از مهم‌ترین موانع عدم تامین قطعات خودروهای داخلی است، به‌طوری‌که تولید‌کنندگان بابت قطعه‌ای که از منابع خارجی دریافت می‌کنند امکان نقل و انتقالات پولی را ندارند، این در حالی است که به گفته معاون وزیر صنعت تا پیدا شدن منابع جایگزین بسیاری از محصولات همچنان با عدم تامین قطعات روبه‌رو‌ هستند. وی در این زمینه حتی پیش‌بینی کرده که ممکن است تا اواسط شهریورماه جایگزین‌های تامین قطعات مشخص شوند. در این بین مشخص است که جایگزینی تامین‌کنندگان هزینه تولید را افزایش خواهد داد و سنگینی آن نیز تنها بر دوش مصرف‌کننده خواهد بود. اما خروج فرانسوی‌ها از صنعت خودروی کشور نیز دلیل دیگری بر کاهش عرضه خودرو به بازار است. در این بین هر چند تولید محصولات قدیمی پژو در ایران تداوم خواهد داشت اما رنو اعلام کرده با وجود تحریم‌های بین‌المللی قادر به ادامه تولید حتی محصولات قدیمی خود در ایران نیست. به این ترتیب از ماه آینده در فرآیند کاهش عرضه خودرو به کشور باید محصولات پلت‌فرم x۹۰ یعنی تندر ۹۰، ساندرو و دیگر خودروهای فیس لیفت شده این پلت فرم را در لیست خودروهایی که دیگر عرضه‌ای نخواهند داشت، اضافه کرد. در هر حال به نظر می‌رسد که با وجود اعمال تحریم‌ها از یکسو و ضعف زیر‌ساختی خودروسازی کشور از سوی دیگر، بازار آشفته خودرو به زودی رنگ آرامش را به خود نخواهد دید.

لینک کوتاه: http://newsfa.ir/news/591160

کوتاه و خواندنی

قانون مورفی در سال 1949 در پایگاه نیروی هوایی ادوارز شکل گرفت. سرگرد ادوارد مورفی مهندس هوافضا بود که روی یک پروژه کار می‌کرد. در یکی از سخت‌ترین آزمایش‌های پروژه یک تکنسین سیم‌ها را برعکس وصل کرد و آ...

در بحث شركت كنيد

پربحث ترین ها