پنجشنبه 1397/04/28
کارنامه مردودی در دست شرکت بهره برداری مترو؛

فریاد پایتخت نشینان از زیر زمین تهران را بشنوید

  • کد خبر: ۵۷۳۸۲۴
  • تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۷ - ۰۴:۱۲ ق.ظ
  • گروه خبر: شهری
با گذشت حدود 9ماه از مدیریت فرنوش نوبخت در شرکت بهره برداری مترو تهران نه تنها شاهد اتفاقات جدید و مطلوب برای شهر نبوده ایم، بلکه اندک رفاه موجود برای مسافران مترو هم آرام آرام از ایستگاه های این مد حمل و نقلی رخت بربسته اند.
فریاد پایتخت نشینان از زیر زمین تهران را بشنوید

به گزارش خبرنگار نیوزفا، از اواخر سال ۱۳۸۵، با افزایش مسافران و تعداد قطارهای مترو، بخشی برای بهره‌برداری، از بدنه اصلی سازمان قطار شهری تهران و حومه جدا شد و با عنوان «شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه» به کار خود ادامه داد. این شرکت طی 12سال فعالیتش مدیران متفاوتی را بر صندلی ریاستش تجربه کرده که آخرین آن با حکم محمدعلی نجفی، شهردار مستعفی پایتخت در ۱۷ مهر ۹۶ عنوان مدیرعاملی شرکت بهره برداری مترو را از آن خود کرد.

فرنوش نوبخت که پیش تر معاون عملیات شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران بود، به عنوان مدیرعامل، جانشین محمد احمدی بافنده شد. با توجه به اینکه نوبخت از بدنه شرکت بهره برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه بود، انتظار همه این بود که با مشکلات مردم به عنوان کاربران مترو و با مشکلات کارکنان این شرکت بیش از پیش آشنا باشد، اما در عمل اتفاقی دیگر رخ داد؛ زیرا صرفا شناخت برای تکیه زدن بر مسند ریاست کفایت نمی کند. مدیریت ابزار مدیریتی و دانش لازم و کافی در این باره می خواهد. چه بسیار مدیرانی که شاید تحصیلات آکادمیک در زمینه مدیریت نداشته باشند، اما با مطالعه و حتی به روش تجربی با ابزار مدیریت صحیح آشنایی لازم را دارند و درنهایت کارنامه موفقی از خود به یادگار می گذارند.

اما حضور 9ماهه نوبخت به عنوان مدیرعامل جدید شرکت بهره برداری باعث شده تا مجتمع های تجاری ایستگاه های مترو از رونق بیفتد. ضمن اینکه بازارچه های کوچک درون ایستگاهی هم برچیده شود. زیرگذر چهارراه ولیعصر(عج) یا ایستگاه مترو صادقیه و... که دارای فضای مناسب برای ایجاد بازارچه های کوچک بودند و علاوه بر اینکه مخاطبان زیادی داشتند، در این شرایط بد اقتصادی، محل درآمد قشر زحمتکشی بودند که محصولات شان را با قیمت مناسب در اختیار مصرف کنددگان قرار می دادند هم حالا خالی و بلااستفاده شده است.

از دیگر دستاوردهای مدیریت او می توان به تاخیر در حرکت قطارها پرداخت. این تاخیرها که برخی به دلیل عدم مدیریت صحیح سرفاصله های حرکتی رخ می دهد و برخی هم به دلیل ضعف در اورهال قطارها(بازیابی و رفع نقص روزانه قطارها)، باعث شده تا نارضایتی عمومی ایجاد شود. کاربران ناوگان مترو که اغلب کارمندان و کارگران هستند، به دلیل این تا خیرها دیرتر بر سر کار می رسند و در عین حال باید ازدحام و فشار مضاعفی را در مسیر در داخل واگن ها تحمل کنند. واضح است که وقتی یک قطار دیرتر از استاندارد تعریف شده وارد ایستگاه شود، ازدحام مسافر در آن ایستگاه بیشتر می شود. البته از انصاف نباید گذشت که در زمان مدیریت او، سرفاصله حرکت قطارها طبق اعلام شرکت بهره برداری در بعضی خطوط کاهش یافته اما مگر می شود بدون فراهم کردن زیرساخت های لازم یعنی افزایش تعداد قطارها سرفاصله ها را کاهش داد و سیستم را دچار مشکلات جنبی نکرد؟

مشکلات ایجاد شده طی این 9 ماه فقط به این موارد ختم نمی شود. زیرا کارکنان مترو هم از برخوردها و عدم مدیریت صحیح در این مجموعه شکایت دارند. گفته می شود مسدود شدن خط مترو کرج - تهران که چندی پیش رخ داد، ناشی از اعتصاب لوکوموتیورانان این مسیر بوده است.

از دیگر معضلاتی که این روزها گریبان مجموعه بهره برداری مترو را گرفته ،عدم نظارت صحیح بر دستفروشان مترو است. گرچه برخورد چکشی با این قشر هیچ وقت مورد تایید نبوده است، اما می توان با ساماندهی و مدیریت صحیح حداقل از سدمعبر آنها در مسیر تردد مردم در ایستگاه های تبادلی و پررفت و آمد مانند ایستگاه امام خمینی (ره) جلوگیری کرد. شاید یکی از پیشنهاداتی که می شود در این باره به نوبخت داد، احیای بازارچه های کوچک برای فروش اجناس دستفروشان در ایستگاه هایی است که ظرفیت لازم را به لحاظ فضای مناسب دارند.

 اما در کنار همه اینها مشکلی که در پیام های مردمی دریافتی بسیار خودنمایی می کند، کاهش صندلی ها و در برخی موارد حذف آنها در برخی ایستگاه ها مانند ایستگاه مترو ترمینال جنوب از خط یک، ایستگاه تبادلی و مرکزی امام خمینی(ره) و ... از قسمت بانوان است. این در حالی است که اتفاقا بانوان بیشتر از آقایان نیاز به صندلی برای نشستن در ایستگاه ها دارند زیرا ممکن است فرزند نوزاد یا خردسالی در آغوش داشته باشند. در همین رابطه با مسئول ایستگاه ترمینال جنوب همکلام و علت برداشتن صندلی ها را از قسمت بانوان جویا شدیم. ایشان دلیل این اقدام را مقابله با دستفروشانی دانست که روی صندلی های ایستگاه نشسته و باعث شلوغی مسیر حرکت مردم می شوند. شاید این دلیل واقعا علت اصلی برداشتن صندلی های این ایستگاه باشد اما آیا دقیقا پاک کردن صورت مساله نیست؟ آیا واقعا با این روش شاهد حضور دستفروشان در ایستگاه نیستیم؟ آیا یک دستفروش نمی تواند بایستد و جنسش را بفروشد؟ واقعا این راهکار منطقی است و البته کارآمد است؟

اما مامور سکوی ایستگاه امام خمینی (ره) پاسخ دیگری به پرسش ما مبنی بر دلیل کاهش تعداد صندلی ها در این ایستگاه در بخش بانوان می دهد. او معتقد است شرایط فعلی بهتر است. اصلا مسافران خیلی در ایستگاه نمی مانند که نیاز به صندلی داشته باشند!

یکی دیگر از مواردی که این روزها در ایستگاه های مترو آن هم در هوای گرم تابستان آزاردهنده است، عدم تهویه مناسب در هوای ایستگاه هاست. اگر واقعا شعار معاونت ترافیک شهرداری تهران عدم استفاده از خودرو شخصی است، لازم است اول زیرساخت های لازم را برای این مهم فراهم آورد. مسافری که در ایستگاه های مترو نه صندلی ای برای نشستن دارد، نه هوایی مناسب برای تنفس؛ ضمن اینکه باید از قطارهایی استفاده کند که با تاخیر حرکت کرده و ازدحام بالایی هم دارد، آیا واقعا تمایلی به عدم استفاده از خودرو شخصی اش نشان می دهد؟

به گزارش نیوزفا، ای کاش افشانی شهردار جدید تهران تا دیرتر از این نشده، نیم نگاهی به شرایط نامناسب شرکت بهره برداری مترو داشته باشد. ساخت و توسعه مترو مانند گذشته پیشکش، حداقل از آنچه ساخته شده صیانت کرده و در جهت رفاه مردم بهره برداری کنید.


لینک کوتاه: http://newsfa.ir/news/573824

کوتاه و خواندنی

قانون مورفی در سال 1949 در پایگاه نیروی هوایی ادوارز شکل گرفت. سرگرد ادوارد مورفی مهندس هوافضا بود که روی یک پروژه کار می‌کرد. در یکی از سخت‌ترین آزمایش‌های پروژه یک تکنسین سیم‌ها را برعکس وصل کرد و آ...

در بحث شركت كنيد

پربحث ترین ها