سه شنبه 1397/07/03

تاکسی مرموز روسی در خیابان‌های ایران!

موفقیت شرکت‌های تاکسی اینترنتی مثل اسنپ و تپسی، پای نمونه خارجی آن را هم به ایران باز کرد. شرکت تاکسیرانی اینترنتی «ماکسیم» که شرکتی روسیه‌ای است، از اواسط‌ سال ٩٦ فعالیت خود را در ایران آغاز کرده و تا این‌جای کار هم موفق بوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، تاکسی آنلاین روسی کمتر از یک‌سال است که به ایران آمده و گرچه با کرایه‌هایی ارزان‌تر از اسنپ و تپسی شروع کرد، اما حالا قیمت‌هایش را به دو آژانس معروف تاکسی آنلاین رسانده و می‌خواهد با تفاوت‌هایی که در سرویس‌دهی با اسنپ و تپسی ایجاد می‌کند جایگاه خود را در بازار ایران پیدا کند.

«ماکسیم» که خیلی بی‌سروصدا آمده است، تصمیم دارد برخلاف اسنپ و تپسی که فعالیت‌شان را در شهرهای بزرگ رونق داده‌اند، به شهرهای کوچک برود و البته خدمات‌دهی آن با اسنپ و تپسی تفاوت‌هایی دارد که در ادامه می‌خوانید.

ماکسیم از کجا آمد؟

تا همین چند وقت پیش وقتی اسم ماکسیم می‌آمد، بیشتر ما ایرانی‌ها برند معروف پوشاک در ذهنمان تداعی می‌شد، اما ماکسیم حالا نام یک آژانس اینترنتی تاکسی را هم به یدک می‌کشد.

شرکت تاکسیرانی اینترنتی ماکسیم که یک شرکت روسی است، از ‌سال ٢٠٠٣ توسط یک مهندس جوان روسی افتتاح شد. این شرکت خیلی زود فعالیت خود را خارج از مرزهای روسیه در کشورهایی مثل اوکراین، قزاقستان، گرجستان، بلغارستان، تاجیکستان، بلاروس و در سال‌های بعد در کشور‌های اندونزی، ایتالیا و جمهوری آذربایجان استارت زد. ماکسیم در اواخر ‌سال٢٠١٧ هم به ایران آمد و ابتدا در تهران آغاز به کار کرد. به مرور و با توجه به استقبال مردم از این استارت‌آپ فعالیت آن در شهرهایی مثل کرج، ساری، رشت، قم، اصفهان، کرمانشاه، شیراز و بندرعباس هم گسترش پیدا کرد. این استارت‌آپ روسی که به‌عنوان یکی از موفق‌ترین برندهای تاکسی اینترنتی در دنیا شناخته شده، در ایران هم بازار خوبی پیدا کرده و در یک‌سال اخیر تبدیل به رقیبی جدی برای نمونه‌های ایرانی شده است.

تاکسی روسی به شهرهای کوچک می‌رود

ماکسیم در ابتدا با نرخ‌های بسیار ارزانی شروع کرد. قیمت‌هایی که حتی کمتر از بهای کرایه اسنپ و تپسی بود. این ترفند توانست جایگاه ماکسیم را در بازار ایران مشخص کند، اما به مرور قیمت‌های این برند هم به اسنپ و تپسی نزدیک شد. با این وجود، همان‌طور که گفته شد ماکسیم ویژگی‌هایی دارد که آن را از بقیه استارت‌آپ‌های اینترنتی متمایز کرده، ولی هنوز آن‌طور که باید استفاده از آن فراگیر نشده و اغلب استفاده‌کنندگان از تاکسی‌های اینترنتی همچنان ترجیح می‌دهند از برندهای قدیمی‌تر خودرو بگیرند.

البته فراگیرتربودن اسنپ و تپسی و استفاده از آنها در شهرهای بیشتری باعث کمتر شناخته‌شدن ماکسیم شده است. در حال حاضر اسنپ در ١٦شهر و تپسی هم در ١٠شهر فعالیت دارند. البته عمده فعالیت این دو استارت‌آپ بیشتر در شهرهای بزرگ است، به همین دلیل مسئولان ماکسیم تصمیم دارند فعالیت خود را در شهرهای کوچکتری که این دو شرکت در آنها حضور ندارند، افزایش دهند تا بتوانند بازار خود را پیدا کنند. درواقع ماکسیم می‌تواند از طریق گسترش فعالیت خود در شهرهایی که اسنپ و تپسی پوشش‌دهی ندارند، با این دو استارت‌آپ مشهور و موفق رقابت کند.

بدون محدودیت خودرو بگیرید

«ماکسیم» با ایده‌ای هوشمندانه وارد بازار نقل و انتقالاتی ایران شد. این شرکت با الهام از تجربه برندهایی مثل اسنپ و تپسی و بررسی نقاط ضعف و قوت آنها هدف‌گذاری خود را جذب بیشترین تعداد مشتری با ارایه بهترین خدمات قرار داد. «ارایه نقشه‌های دقیق» یکی از مهمترین اهدافی بود که این شرکت مدنظر داشت، همچنین خدمات ویژه‌ای نسبت به دیگر سرویس‌های ایرانی که اکنون فعالند، ارایه می‌دهد. مواردی مثل در انتخاب محدوده فعالیت توسط راننده، امکان درخواست خودرو در دیگر کشورهایی که ماکسیم در آن حضور دارد، امکان رزرو خودرو برای ساعت‌ها و روزهای خاص، انتخاب چندین مقصد بدون محدودیت و درخواست چندین خودرو به صورت همزمان، خدمات ویژه شرکت ماکسیم است که بقیه استارت‌آپ‌ها آنها را ارایه نمی‌کنند و یکی از مهمترین ویژگی‌های این شرکت است. مثلا شما یک میهمانی بزرگ ترتیب داده‌اید و می‌خواهید برای رفت و آمدهای میهمانان خود خودرو بگیرید، ماکسیم گزینه فوق‌العاده‌ای برای شما خواهد بود، چون می‌توانید بدون محدودیت برای آنها خودرو بگیرید.

تلفنی هم می‌توانید خودرو بگیرید

ایده دیگری که ماکسیم برای افزایش مشتریانش در نظر دارد، قابلیت سفارش تلفنی است تا مشتریان بتوانند در کنار سفارش تاکسی از طریق اپلیکیشن، به صورت تلفنی هم از ماکسیم خودرو بگیرند. این شرکت با درنظرگرفتن این‌که شاید در برخی مکان‌ها امکان استفاده از اینترنت و اپلیکیشن نباشد، امکان گرفتن خودرو با تلفن را هم دارد. این مزیت هم یکی از ویژگی‌های مهم ماکسیم است که آن را از بقیه استارت‌آپ‌ها متمایز می‌کند. جالب اینجاست که این شرکت با وجود این‌که در شهرهای بزرگ فعالیت ندارد، با وجود گذشت چندین‌ماه از حضورش در ایران همچنان به دنبال استخدام رانندگان است. ماکسیم سرویس آزمایشی خود را با ٦٠٠ راننده شروع کرد و حالا تعداد راننده‌های این شرکت به بیش از ١٢٠٠نفر افزایش پیدا کرده که این عدد همچنان روبه‌افزایش است. البته ماکسیم مثل اسنپ و تپسی ثبت‌نام خیابانی از رانندگان ندارد بلکه متقاضیان کار در این شرکت باید از طریق سایت درخواست خود را ثبت کنند. دیگر نکته جالب درباره ماکسیم این است که برخلاف تصور عموم، تمام نیروهای آن ازجمله در بخش‌ آی‌تی و حمل‌ونقل ایرانی هستند و هیچ نیروی روسیه‌ای در این شرکت فعالیت نمی‌کند، چون براساس گفته مدیرعامل ماکسیم یکی از اهداف این شرکت، ایجاد شغل در ایران است و دلیلی برای استفاده از نیروهای خارجی در این شرکت بین‌المللی وجود ندارد.

رانندگان ماکسیم جواب منفی نمی‌دهند!

یکی از مشکلاتی که همیشه باعث نارضایتی کاربران تاکسی‌های اینترنتی می‌شود، عدم قبول درخواست‌ها در ساعت‌های پیک ترافیک یا بارندگی است. مخصوصا در مناطقی از شهر که درخواست‌ها از آن نواحی بیشتر است، رانندگان این شرکت‌ها یا درخواست‌ها را قبول نمی‌کنند یا این‌که قیمت بسیار بالایی را اعلام می‌کنند. این موضوع همیشه برای مسافران این تاکسی‌های اینترنتی ناراحت‌کننده بوده اما در قسمت سفارش خودرو در ماکسیم بخشی وجود دارد که شما به دلخواه خودتان می‌توانید رقمی به مبلغ سفر اضافه کنید تا راننده را برای قبول‌کردن سرویس‌تان راضی کنید. در واقع شعار اصلی شرکت ماکسیم این است که «هر مسافری به هر مقصدی که بخواهد سفر کند، باید بتواند از ماکسیم استفاده کند.» براساس همین شعار است که ماکسیم تصمیم گرفته به مسافران خود سرویس‌های ویژه ارایه دهد.

اگر بچه یا حیوان خانگی دارید، خبر دهید

یکی از جالب‌ترین بخش‌هایی که هنگام سفارش خودرو با آن روبه‌رو می‌شوید، قسمتی است که شما می‌توانید تعداد کودکانی را که همراه دارید، اعلام کنید. ماکسیم می‌گوید این موضوع برای حمل‌ونقل امن‌تر کودکان است. البته اعلام این موضوع درصورتی که تعداد کودکان همراه شما کمتر از ٤نفر باشد، الزامی نیست و این بخش صرفا به دلیل قوانین شرکت است. ضمن این‌که در این بخش تیک‌های مربوط به «چمدان و وسیله دارم» و «با خودم حیوان خانگی دارم» هم دیده می‌شود که حتما باید آنها را انتخاب کنید که راننده هم این امکان را دارد یا با آن مخالفت کند یا موافقت. یکی دیگر از مزیت‌های ماکسیم هم این است که شما می‌توانید از طریق خود اپلیکیشن از رسیدن راننده به مبدأ باخبر شوید و لزومی ندارد حتما با او تماس بگیرید. ضمن این‌که به دلیل دقیق‌بودن نقشه‌های ماکسیم و نمایش تمام کوچه‌ها و فرعی‌ها پیداکردن آدرس مسافر برای راننده‌ها آسان می‌شود.

تبلیغات ماکسیم ضعیف است

در کنار تمام مزیت‌هایی که ماکسیم دارد، نقطه ضعف بزرگی هم همراه این استارت‌آپ وجود دارد. وقتی وارد سایت ماکسیم می‌شوید و به دنبال کسب اطلاعات از پیشینه این شرکت می‌گردید، به مطالبی برمی‌خورید که گیج‌کننده هستند. توضیحاتی که درباره ماکسیم در سایت آن منتشر شده، ترجمه‌ای از سایت روسی آن است که ترجمه حرفه‌ای به نظر نمی‌رسد و خواننده را گیج می‌کند. با این‌که در این سایت، بخش زبان فارسی فعال است اما ترجمه‌ها به خوبی انجام نشده است. خصوصا وقتی می‌خواهید وارد بخش تعرفه‌ها شوید تا ببینید که بابت هر کیلومتر چقدر باید هزینه کنید، حسابی گیج می‌شوید، چون عددها به خوبی قید نشده‌اند و مشخص نیست به ریال هستند یا تومان. این استارت‌آپ روسی با طراحی حرفه‌ای‌تر سایت خود می‌تواند مشتریان بیشتری جذب کند و تبدیل به غولی بزرگ در حیطه تاکسی‌های اینترنتی شود.


لینک کوتاه: http://newsfa.ir/news/566191

کوتاه و خواندنی

قانون مورفی در سال 1949 در پایگاه نیروی هوایی ادوارز شکل گرفت. سرگرد ادوارد مورفی مهندس هوافضا بود که روی یک پروژه کار می‌کرد. در یکی از سخت‌ترین آزمایش‌های پروژه یک تکنسین سیم‌ها را برعکس وصل کرد و آ...

در بحث شركت كنيد

پربحث ترین ها